vrijdag 14 maart 2008

Saai

Wat is de definitie van saai? Een les waar je constant op moet letten al boeit het vak je niks? Leven in een plek waar je niet uit mag na twaalf uur? Geen interessante liefdesinteresses die je veel en vaak om de nek hangen?

Laatst kwam ik Jake weer eens tegen in de school. Zijn vader werkt ook bij Nike, en samen met Ilse, Cisco en mij is hij deel van de reeds verhuisde groep Nederlanders op mijn school. Reeds is relatief - een aantal jaar. Jake is hier volgens mij al twee jaar. We gaan allebei naar Nederland tijdens spring break, en kijken er allebei naar uit. Alhoewel, om verschillende redenen.

Jake vindt het namelijk saai hier. Cisco heeft hetzelfde sentiment aangegeven. Gelukkig gaan zij beiden verhuizen deze zomervakantie, dus ze hoeven er niet onder te lijden. (Wel jammer - op hun oefen ik mijn Nederlands.) Maargoed. Leven hier is dus 'saai'. Dan vraag ik me af wat spannend is in Nederland. Het drinken? Het laat uitgaan? Het gevoel dat je overal heen kan zonder hulp van je ouders?

Ik vind het hier namelijk absoluut niet saai, maar ik heb nooit van uitgaan gehouden. Voor mij zijn Japans club activiteiten een stuk leuker dan een avondje naar een ander soort club in Nederland. Dat is puur persoonlijk uiteraard, maar toch kan ik naast het fietsen, openbaar vervoer en het uitgaan niet bedenken wat er spannender is aan Nederland. Ik vind in Amerika zijn op zichzelf al spannend - het voelt alsof je in een land woont die echt uitmaakt, waar andere landen over horen zelfs al willen ze dat niet. Je bent in het land waar de Oscars worden uitgedeeld, en dat voelt goed.

Met geschiedenis hadden we het er zelfs over, dat er een theorie is dat risico's nemen genetisch bepaald is. Aangezien Amerika vooral bestaat uit mensen wiens voorgangers risico's namen - namelijk emigreren naar een land waar je niet weet wat voor toekomst je te wachten staat - wordt genetica aangewezen als oorzaak van de happy-go-lucky, shoot-for-the-stars Amerikanen. Of het waar is weet ik niet. Is Amerika een zogenoemde world power omdat het bestaat uit mensen die risico's nemen? Geen idee. Maar er is wel een bepaalde sfeer hier die lijkt te zeggen dat niks onmogelijk is - al is meer verboden dan in Nederland.

Dit wil niet zeggen dat ik Nederland niet spannend vind trouwens, al ligt mijn liefde voor Oranje vooral in het openbaar vervoer en het fietsen. Maar dat het hier saai is? Nee, dat zeker niet.

We verloren trouwens wel met bowlen, maar het andere team gebruikte bumpers, pffft. De diehard Japans-clubbers (die in de meerderheid waren) vonden dat bumpers voor mietjes waren. En dat is zo. Dus éigenlijk hebben we gewonnen!

2 opmerkingen:

Scaevola zei

Wat Nederland zo spannend maakt (en voorheen Amerika) is de terroristische dreiging :D
Risico's nemen in de genen, tja, ik weet het niet :P En waarom Amerika zo groot is? De hersenen van een Europeaan met de mogelijkheden (in olie) van een Midden-Oostenaar (ofzo) betekent ongekende mogelijkheden? ;)
Oh oh, ik moet naar een wedstrijd, byebye!

Sjoerd zei

De oscars worden daar uitgedeeld omdat Amerika zich gewoon in die positie heeft gezet. Amerika is heel goed in zichzelf het voorrecht geven om dat soort activiteiten te doen. Je zou mij voor geen goud naar Amerika kunnen laten verhuizen, maar ik ben blij dat jij het naar je zin hebt Valerie ^^